Udgivet d.

I Nørresundby går rum og læring hånd i hånd

Der er fuld gang i projektbaseret læring på Skansevejens Skole i Nørresundby. Elever, pædagoger og lærere øver sig og høster erfaringer med det, som skal kendetegne den pædagogiske hverdag og praksis i det nye Børne- og Ungeunivers.

En stor forandringsproces er sat i søen i Nørresundby og vi har fornøjelsen af at være rådgivere på et projekt, hvor der prioriteres og arbejdes med organisering, undervisning og fysiske rammer i et helhedsorienteret samspil.

Igennem det seneste år har NERD spillet en central rolle i udviklingen af en vision for en meningsfuld og sammenhængende hverdag i det kommende Børne- og Ungeunivers. En hverdag hvor undervisningen og elevernes arbejde skal være præget af  undersøgelser, eksperimenter og kreativ tænkning.
Vi har på den baggrund udviklet og beskrevet en række principper og krav til de fysiske rammer  som danner det arkitektoniske grundlag for den kommende totalentreprisekonkurrence.

Parallelt med byggeprojektet, vil der på den eksisterende skole igangsættes en række prøvehandlinger og kompetenceudviklingsforløb for lærere og pædagoger. Således kan skolens fagpersonale udvikle og opkvalificere deres praksis, mens den nye skole bliver bygget, og de vil være fagligt klædt på, når den nye skole skal tages i brug.

Børne- og Ungeuniverset er et rigtig godt eksempel på et projekt hvor udviklingen af de fysiske læringsmiljøer går hånd i hånd med udviklingen af pædagogisk og didaktisk praksis. Det mener vi er helt nødvendigt for byggeriet af fremtidens skoler.

Du kan læse mere om projektet her:
https://stigsborghavnefront.dk/nyheder?id=83