Læringsmiljø i verdensklasse på DTU

DTU vil være et eliteuniversitet i verdensklasse, og Bygning 208 skal som et knudepunkt i campusplanen være et moderne fyrtårn for undervisning og forskning inden for kemi og life-science.

Fakta

Beliggenhed

DTU, Bygning 208
2800 Kongens Lyngby

År

2020-2024

Type

Brugerinddragelse
Programmering
Indretning
Design af specialinventar

Størrelse

ca. 4460 m2

Samarbejdspartnere

Mangor & Nagel – en del af AART (totalrådgiver)
Enemærke & Petersen A/S
Søren Jensen A/S
Bravida
RH Arkitekter
Exigo
Lightscapes
Kunster Malene Bach

Fotokreditering

DTU
Laura Stamer og Kontraframe
Thorbjørn Hansen

Baggrund

En af DTU’s store auditoriebygninger – Koppels specialbygning 208 på Lyngby Campus – skal renoveres og udvikles til et levende og inkluderende læringshus for DTU’s studerende. Bygningen får en ny indgang og bliver direkte forbundet med Kemitorvet – og bliver dermed det største undervisningsmiljø i området.

Vores tilgang

Når man som en af Danmarks største uddannelses- og forskningsinstitutioner ønsker at være et fyrtårn for fremtidens lærings- og studiemiljø, så kræver det at visionen ikke kun kan ses i det byggede, men i lige så høj grad bliver båret hos brugeren. Vi tror på, at god arkitektur og rumdesign bedst lykkedes, når mennesket intuitivt kan forstå det og tage ejerskab. Derfor udarbejdede vi en konkret plan for læringsmiljøet med afsæt i brugernes input, projektets målsætning samt en række nyere forskningsundersøgelser, for at kvalificere de studerendes, underviseres og andre interessenters behov, inden vi begyndte at tegne.

Deltagelsesmuligheder for alle

Det samlede læringsmiljø differentieres både i udtryk og inventar, og fremstår samtidig tydeligt kodet. På den måde sikrer vi deltagelsesmuligheder for alle, hvor man kan finde et sted der tilgodeser netop den enkeltes behov. Om det er at tilvælge fællesskabet eller dyrke egen autonomi, så tror vi på at fleksibiliteten sidder i fødderne og ikke i rummene, da vi anerkender at mennesker har mange forskellige behov på forskellige tidspunkter; både kropsligt, socialt og intellektuelt.

Der har været fokus på at skabe rum og områder, som giver plads til både skemalagt og ad hoc gruppearbejde, individuelt studie og fordybelse hvor kroppen kan placeres på et utal af måder – bløde som hårde og høje som lave – og hvor undervisningen både kan være teoretisk eller mere hands-on

 

”Forskning viser, at de unge skal bearbejde stoffet på forskellige måder for at lære det mest effektivt. Derfor ændrer vi bygningen og skaber rum, der tilgodeser de nye læringsformer, blandt andet interaktiv læring. Vi har også prioriteret det ”personlige møde”, da de studerende oplever det som mere interessant at gøre ting sammen end at gøre det alene.” 

– Marianne Thorbøll, Campus Services projektleder

Før modernisering
Før modernisering
Efter modernisering
Efter modernisering

Makerspace

Makerspace er f.eks et undervisningslokale indrettet til (tværfagligt) projektbaseret arbejde hvor de studerende arbejder mere eksperimenterende i grupper med prototypefremstilling af enten digital eller analog art.

Active Learning Classroom (ALC)

Active Learning Classroom opløser den typiske frontal undervisningen og dermed hieraket, mellem underviser og studerende. Der er fokus på en mere aktiv undervisning, hvor de studerende og underviser samarbejder omkring et fagligt emne eller de studerende sidder og arbejder selvstændigt i grupper af 6 med egen interaktive skærm.

Touchdown & Brainstorm

Touchdown og Brainstormområde er to åbne områder i forlængelse af hinanden, som skal tilbyde to typer af ophold og samarbejdsmuligheder. I tilknytning til ALC lokalerne skal touchdown være sceneskiftet for de studerende, der har brug for at stå eller sidde højt. Brainstorm derimod er til den mere intime idégenering med store skrivetavler og bløde lave siddemøbler.

Før modernisering
Før modernisering
Efter modernisering
Efter modernisering

“Når vi underviser universitetsstuderende i dag, er det vigtigt at vi har rum, hvor vi undervisere kan interagere tæt med de studerende. Det er også vigtigt, at de studerende har mulighed for at arbejde sammen med hinanden, særligt i deres gruppearbejde. De skal også have mulighed for at skabe deres eget materiale og dele deres arbejde med hele holdet”

– Underviser på DTU.

Team- & streambokse

Team- og streambokse er to mere aflukkede rumligheder, der skal sikre den enkelte eller gruppen gode fordybelsesmuligheder.

Streambokse er en indskudt kasette med plads til, at op til 6 studerende kan sidde omkring et arbejdsbord på polstrede bænke, nogenlunde afskærmet fra de omkringliggende arealer. Disse er placeret i tilknytning til auditoriene i østgangen, hvoraf navnet refererer til muligheden for at streame en forlæsning frem for at være fysisk i lokalet.

Teambokse skal derimod forstås som et aflukket mødelokale hvor en mindre gruppe af studerende eller undervisere, kan sidde i fred og arbejde sammen omkring opgaveløsning, projektplanlægning eller idégenerering.

Samarbejdet som omdrejningspunkt – i proces og i projekt

At kunne diskutere, kollaborere, priortere og samtidig være tro mod egne mål og visioner, er noget vi har ønsket at fremme i det nye undervisnings- og studiemiljø i Bygning 208. Samme færdigheder har stået sin prøve i dialogen med brugerne og i det store projektteam, hvor vi alle hver især har bragt specifikke ekspertiser ind i projektet.

Meningerne har været mange – og ligesom vi erfarede i brugerprocessen, så er projektet naturligvis vigtigt for alle involverede. Her er virkelig noget på spil, når man vil skabe fremtidens lærings- og studiemiljø, og i sådan en proces kan man til tider slå sig på hinanden – og det er i virkeligheden med til at holde processen på sporet, når vi samarbejder ud fra en empatisk og holistisk vinkel.

Her lytter vi – frem for at tage ordet – og giver plads til at udleve visionen sammen. Vores mange forskellige fagligheder og den tætte dialog med brugerne har i dén grad højnet kvaliteten af samarbejdet og det mener vi bestemt kan afspejles i arkitekturen og indretningen af det nye B208.